Radnai Gyula
Fejezetek az ELTE fizika tanszékeinek történetéből[i]
Szavak, szavak…
A szavaknak is megvan a
maguk sorsa. A magyarban legalább annyira, mint más nyelvekben.
Vegyük
csak e cikk címében szereplő legfontosabb szavakat: egyetem, fizika, tanszék.
Hányféle jelentés-módosuláson mentek már át?
Egyetem: az „egyetemesség” lerövidült alakja, az universitas magyar fordítása. A középkorban a diákok
összességét, majd a diákok és a tanárok összességét jelentette, később pedig
azt az oktatási intézményt, ahol a tudományok és művészetek összességét
tanították. Az újkorban főleg filozófiát, teológiát, jogi- és orvostudományokat
tanítottak az egyetemeken. Ez volt a legrangosabb oktatási intézmény, elvégzése
doktorátust adott. Napjainkban a szó devalválódásának vagyunk tanúi: a nagy
hallgatólétszámú, leginkább egy-egy városhoz kötődő komplex felsőoktatási
intézményt nevezik egyetemnek. Azután olyan furcsa szóösszetételekben is
előfordul, mint esti egyetem, szabadegyetem, testnevelési egyetem, kertészeti
egyetem stb. Nem csoda, ha az egyetemi rangot később már a „tudományegyetem”
kifejezéssel kellett hangsúlyozni. Ma már sokszor ez is kevés.
Fizika: görög eredetű szó, minden bizonnyal Arisztotelész
(Kr. e. 384–322) honosította meg a tudományban. Ránk maradt művei közül az,
amely Arisztotelésznek az anyagról szóló „természetfilozófiai” gondolatait
tartalmazza, a ???? görög betűk vannak benne ??? címet
viseli. Ezt latinosan Physica-nak írták át, a múlt
században a németes-latinos Physika átírás is
szokásos volt. A magyar nyelvújítás korában a „természettan” szót vezették be
helyette, a 20. században újra visszatértek a „fizikához”. Arisztotelész művei
búvópatakként bukkantak fel a kora középkor kolostori iskoláiban és
skolasztikus (iskolai) filozófiájában. Igazi diadalra a jezsuiták akadémiáin
jutottak, akik a három filozófiai osztályt (melyek a kollégiumi–gimnáziumi
osztályokat követték) Arisztotelész művei után logica-i,
physica-i és metaphysica-i
osztályoknak nevezték el. Az egyetemeken ezt a filozófiai–bölcsészeti hároméves
(olykor csak kétéves) tanfolyamot követte a teológus, jurátus és medikus
hallgatók képzése. A másodéves bölcsészhallgatókat hívták a katolikus
egyetemeken fizikusoknak. Az első évesek voltak a logikusok,
a harmadévesek a metafizikusok. Metafizika: Arisztotelésznek a fizika „után” (gör: „meta”) következő könyve,
melyben az anyag és a szellem dualizmusáról szóló gondolatait fejtette ki.
Tanszék: a görög katedra szó magyar megfelelője,
valószínűleg a német Lehrstuhl fordítása. Ez a
szavunk ment át a 20. század közepén az egyik legnagyobb jelentésváltozáson. Az
1972-ben kiadott ’Magyar értelmező kéziszótár’ így határozza meg: „Valamely
tudományág tanítására és művelésére hivatott, egyetemi ill. főiskolai tanár v.
docens által vezetett szervezeti egység a hozzá tartozó tanszemélyzettel és
segéderőkkel” – és még hozzáteszi: „Ennek helyisége(i)”. A tanszék kifejezést
ma is mindenki ebben az értelemben használja. Ehhez az értelmezéshez
kapcsolódik „tanszékvezető” szavunk is, amely az értelmező szótár megállapítása
szerint „a tanszék vezetésével megbízott” személyt jelenti. Hol van már a
katedra szónak évszázadokon keresztül tartó, s még a 20. század első felében is
használt jelentése, mely éppen annyira jelentett szószéket, mint tanszéket?
Ebből származott „katedrális” szavunk, amit magyarra székesegyháznak
fordítottak, s ma mindkét kifejezés benne él nyelvünkben: „…Dúlt hiteknek
kicsoda állít káromkodásból katedrálist?” – kérdezi Nagy László ’Ki viszi át a
szerelmet?’ c. versében. Szószék: ahonnan a pap szónokol, tanszék: ahonnan
a professzor tanít. Századokon át az
egyetemi tanszék azt a státuszt, állást jelentette, amit egy professzorral
lehetett „betölteni” az egyetemen, s a több személyből (professzorból,
docensből, adjunktusból, segéderőből) álló szervezeti egységet intézetnek
hívták. Az intézetnek lehetett vezetője, persze. De egy tanszéknek?! Épp
annyira, mint egy szószéknek.
*
– Vajon az ELTE-n melyik
mai fizikatanszék tekinthető az egykori Jedlik tanszék örökösének? –
kérdezte valaki a Jedlik Ányos Társaság egyik ülésén. Mit válaszolhatunk?
Az
ELTE-n ma, 2000-ben, hat fizika tanszék működik, egymástól is jelentősen eltérő
oktatói létszámokkal. Mindegyik tanszéken több professzor tanít, Jedlik
tanszéke pedig csak egyetlen egy professzori állás volt az egyetemen. Így hát
az az igazság, hogy Jedlik tanszékének nincs formális
örököse a mai egyetemen. Még elnevezésében sem: Jedlik tanszékét „Természet-
és erőműtani” tanszéknek hívták, amit ma „Fizika és mechanika” tanszéknek
lehetne mondani, de ilyen sincs. Eltelt több, mint egy évszázad, s a fizika
továbbfejlődött: kiterjedt és differenciálódott. Ezt szeretnénk most
áttekinteni, ennek a fejlődési folyamatnak a főbb vonásait, az egyetem
alapításától kezdve, napjainkig.
A jezsuita egyetem fizikusai
„Ősi tanszéke a bölcsészeti
karnak a természettan (fizika) tanszéke is, mely kezdettől (illetőleg a második
évfolyam megnyíltától 1636/37-től) fogva mindmáig
fennáll” – írja Szentpétery Imre ’A
Bölcsészettudományi Kar története 1635–1935’ c. könyvében, mely az egyetem
fennállásának 300. évfordulójára jelent meg.
Büszkék
is lehetnénk, ha nem tudnánk, hogy a fizika – ahogy Szentpétery
is megjegyzi – ekkor még a filozófia része volt a jezsuita tudományfelfogásban,
amely Arisztotelész rendszerére épült.
1635-ben,
amikor Pázmány Péter (1570–1637) Nagyszombatban – latinosan Tyrnavia-ban
(ma: Trnava, Szlovákia) – megalapította az egyetemet, az ottani jezsuita collegium
keretében, még csak a filozófiai (bölcsészeti) és teológiai kar kezdte meg
működését, mégpedig felmenő rendszerben. A hároméves filozófiai (bölcseleti)
tanfolyamot végig ugyanaz a jezsuita szerzetes vezette, akit a legjobb
indulattal se lehetne a mai értelemben vett fizikusnak nevezni. Személyét a
jezsuita tartományfőnök, a provinciális nevezte ki, mindig újabbakat és
újabbakat, akik három év tanítás után általában máshol, más feladatokkal lettek
megbízva.
1635-ben
még csak alig egy évszázada voltak Budán a törökök, még vagy ötven évet kellett
várni, amíg végre kiűzték onnan őket. Az egyetem alapításakor a grazi jezsuita
egyetem volt Pázmány számára a példa, ahol az 1600-as évek elején maga is
tanított. Ugyanarra az 1599-ben kiadott jezsuita tanulmányi szabályzatra (Ratio
Studiorum) alapozott rendszer honosodott meg
Nagyszombatban, mint ami Grazban működött. Eszerint a másodév végén lehetett
megszerezni a legalsó tudományos fokozatot, a baccalaureatust,
s a harmadik év végén lehetett elérni a magisteri
fokozatot (a „legény” és a „mester” megjelölést, minősítést Magyarországon még
a 19. században is rendszeresen használták a szakmunkás-képzésben). Manapság
ezek a fogalmak már az angol–amerikai oktatási rendszerből szűrődnek át újra a
hazai egyetemi tudósképzésbe. Talán érdemes megjegyezni, hogy Franciaországban
az érettségit mind a mai napig baccalaureatnak
hívják. Ennek a vizsgának a letételére tehát a jezsuita egyetemeken a fizikus
évfolyamot elvégzett hallgatók voltak jogosultak. A vizsga kezdetben egy filozófiai
és egy matematikai probléma diszkussziójából állt, és szóbeli vizsga volt,
híven a jezsuita oktatás módszeréhez, a vitákra (disputák) épülő oktatáshoz.
Csak később vált szokássá a kötelező írásbeli dolgozat. Fontos tudni, hogy a
fokozat megszerzése nem volt kötelező.
Jezsuita tankönyvek fizikából
A jezsuita tanárok nemigen
írtak fizikából tankönyveket, viszont létrehozták, ápolták és fejlesztették a
tanszermúzeumot. (Különösen azután, hogy 1722-ben emeletet – új tractust – húztak a nagyszombati földszintes épületre, s
itt kapott új helyet a múzeum.)
A
tankönyvírás szempontjából példamutató kivétel volt Szentiványi
Márton (1633–1705) az egyetemi nyomda igazgatója, aki maga is az egyetem első
hallgatói közül került ki, majd mint a repetenciát
(tanárképző tanfolyamot) elvégzett jezsuita, az egyetem oktatója lett. 1667-től
1670-ig ő vezetett végig egy filozófiai évfolyamot, 1690-től 1693-ig pedig a
kollégium és az egyetem rektora volt. 1689-től 1702-ig folyamatosan jelent meg
Nagyszombatban ’Curiosiora et
selectiora variarum scientiarum
miscellanea’ (Válogatott érdekességek különböző
tudományos művekből) c. háromkötetes tankönyve, melyben kora tudományos ismereteit
igyekezett összefoglalni.
Az
első száz évben az egyetemi tanítást többször is meg kellett szakítani az
országban dúló háborúk és járványok miatt. Hol a török, hol Thököly csapatai,
hol a pestisjárvány miatt szünetelt az oktatás.
Döntő
változás csak Mária Terézia (1717–1780) uralkodása idején történt, aki 1753-ban
bevezette első egyetemi reformját. Ennek során udvari csillagásza, Hell Miksa
(1720–1792) tanácsára Nagyszombatban megkezdődött egy csillagászati
obszervatórium felépítése. Ennek alsó traktusain külön helyiséget alakítottak
ki a „fizikai-matematikai múzeumnak”. A terveket Hell Miksa készítette, a
felépült obszervatórium igazgatói állását Hell barátja, Weiss
Ferenc (1717–1785) nyerte el, aki egyben a matematika repetenciát
(tanárképzőt) is vezette Nagyszombatban.
Mária
Terézia első egyetemi reformja megkívánta, hogy az egyetemi oktatók saját tankönyveket
írjanak. Így születtek Nagyszombatban például fizikából az alábbiak:
Jaszlinszky András (1715–1783): Institutionis physicae.
Ádány
András (1716–1795): Philosophiae naturalis
pars prima seu physica generalis.
Reviczky
Antal (1723–1781): Elementa philosophiae
naturalis
Egyik
sem aratott átütő sikert, sem a hallgatók, sem a kortárs tudósok között, és az
utókor se talál bennük semmi különlegeset. Valamennyi mű latin nyelven íródott,
ez volt akkor a tudomány és az egyetemeken a tanítás nyelve. A fenti könyvek az
1750-es években jelentek meg, s még húsz évet váratott magára az első magyar nyelvű,
igaz nem egyetemi, hanem középfokú fizika tankönyv megjelenése. Szerzője Molnár
Ker. János (1728–1804) jezsuita tanár, a budai akadémia igazgatója, s címe: ’A
természetiekről, Newton tanítványainak nyomdoka szerint’. A két kötetes mű
1777-ben jelent meg Pozsonyban. Addigra már meg is szűnt a jezsuita rend.
Mária Terézia reformjai nyomán kísérleti fizika
tanszék születik Nagyszombatban
Az 1769 és 1777 közötti
nyolc évben több változás történt a nagyszombati egyetemen, mint az alapítás
óta eltelt több, mint 130 évben.
1769-ben
Mária Terézia az egyetemet „oltalma alá helyezte” és orvosi karral bővítette
ki. 1770-től bevezette második egyetemi reformját, amivel a nagyszombati
egyetemet is a korszerű nyugat-európai egyetemek rangjára kívánta felemelni.
Modernizálta az egyetem szervezeti felépítését: létrehozta az egyetemi tanácsot
(consistorium), melynek tagjai közül kerülnek majd ki
a választott dékánok és a választott rektor is. Szabályozta az egyetemi
előadások rendjét (kimondta, hogy az előírt tananyagot el kell végezni, s még
olyan részletekre is kiterjedt a figyelme, mint hogy az előadó professzor
maradjon ott előadása után legalább 15 percig, s konzultáljon a hallgatókkal…)
1773-ban
XIV. Kelemen pápa „a keresztény világ békéjének s nyugalmának megszerzése,
táplálása s megerősítése végett” feloszlatta a jezsuita rendet. Mária Terézia
ekkor a nagyszombati jezsuita kollégium ingatlanait és tőkéit az egyetemnek
adományozta, majd 1777-ben a bölcsész és a jogi kart átköltöztette Budára, az
akkor felújított magyar királyi palotába.
Honnan
tudta Mária Terézia, hogy milyen egy korszerű egyetem? Valószínűnek látszik,
hogy a királynő egyetemi reformjainak szellemi irányítója Gerard
van Swieten (1700–1772) holland orvos volt, aki
1745-től élt Bécsben, mint a királynő házi orvosa. Van Swieten
a leydeni egyetemen Hermann
Boerhaave (1668–1738) híres orvostanár tanítványa
volt, majd ő maga is a leydeni egyetem tanára lett.
Mindketten a korszerű, kísérleti természettudomány elkötelezett hívei voltak. Boerhaave kedvenc szaktárgya a kémia volt, de a gyakorlati
orvostant is ő oktatta Leydenben. Van Swieten Bécsben az ottani egyetem orvosi fakultásának elnöke,
az osztrák gyógyászati ügyek igazgatója, azon kívül a bécsi cs.
kir. Könyvtárnak is igazgatója lett. Kiváló szervező,
természettudományos elkötelezettséggel. Ez pedig nagyon is jól jött
Nagyszombatban az egyetemi kísérleti fizikának: Mária Terézia 1770-ben megalapította
a nagyszombati egyetem első „kísérleti fizika” tanszékét. A filozófiai
(bölcsészeti) karon összesen nyolc tanszéket alapított, közöttük egyetlen
matematika és egy kísérleti fizika tanszéket. S hogy félreértés ne essék, a
mellékelt tanulmányi szabályzatban lerögzítette:
„Kísérleti
fizikában a matematikai viták kerülését kívánja, az előadás súlyát a demonstrációkra
helyezi, megköveteli, hogy a tanár végezzen a tanulók előtt kísérleteket… Ha az
egyetem netalán nem lenne kellően ellátva kísérleti eszközökkel, ezek
beszerzendők és a tanárok rendelkezésére bocsátandók” – emeli ki a Ratio Studiorumból az ide vonatkozó utasítást Szentpétery
is, már idézett könyvében.
A
kísérleti fizika tanszék első kinevezett tanára Horváth Ker. János (1732–1799)
lett. Ő jezsuita tanárként addig is itt tanított, sőt eredetileg az egyetemet
is itt végezte el. Idősebb társaihoz hasonlóan ő is írt a jezsuita tanrendnek
megfelelő tankönyveket, közte 1767-ben ’Physica generalis’-t. Ilyen címmel adott elő a fizikus évfolyamnak
az első félévben. 1770-től kezdve erre építette fel „Institutiones
physicae particularis” c.
előadását. Az ő fizikakönyveinek azonban sokkal nagyobb sikere lett, mint
társaiénak. Nemcsak Nagyszombatban, hanem másutt is olvasták és tanítottak
belőle, általános fizikája még Goethe könyvtárába is elkerült. A szilárd testek
statikáját és mechanikáját tárgyaló könyvet Horváth akkori adjunktusa, Pasquich János (1753–1829) németre is lefordította. A többi
természetesen latinul jelent meg.
1773-ban,
a jezsuita rend feloszlatása után leltár készült Nagyszombatban a fizikai
kísérleti eszközökről, erről nemrég jelent meg egy áttekintés Muszka Erzsébet
tollából. Ennek alapján azt mondhatjuk, hogy inkább szegényesen, mint gazdagon
felszerelt szertárral rendelkezett ekkor az egyetem.
Sikertelen próbálkozás elméleti fizika tanszék
létrehozására Budán
1777-ben az egyetem átköltöztetését
Kempelen Farkas (1734–1804) szervezte meg. A bútorok, eszközök legnagyobb
részét hajón úsztatták le a Vágon, majd a Dunán.
1777. november 3-án már meg is nyitották Budán az egyetemet, a teljes
átköltözés azonban csak 1780-ra fejeződött be. A csillagászati intézet
műszereit például először csak megosztották Buda és Nagyszombat között, hogy a
nagyszombati obszervatóriumban is lehessen folytatni az észleléseket. A budai
bölcsészeti kar első igazgatója Makó Pál (1723–1793) matematikus lett.
A
Budára való átköltözés alkalmából merült fel először az elméleti fizika tanszék
létesítésének gondolata. Matematikából még Nagyszombatban, a rend feloszlatása
után létesült egy második tanszék. Az egyik tanszék neve „Elemi, tiszta és
alkalmazott matematika” lett, a másiké pedig „Felsőbb matematika”. Ennek
példájára 1777-ben két fizika tanszéket akartak létrehozni. Az egyik neve
továbbra is „Kísérleti természet- és erőműtan” (ezt neveztük röviden kísérleti
fizikának), a másiké „A felsőbb természettan elmélete” lett volna.
Matematikából létrehoztak egy harmadik tanszéket is az „alkalmazott
mennyiségtan”-nak (gyakorlati mértan, építészet, vízmértan), valamint egy külön
tanszéket a „mezei gazdaságtan”-nak (ma talán agrárökonómiának mondanánk). Pauler Tivadar, aki 1880-ban adta ki könyvét az egyetem
történetéről, idézte is azt az 1777. augusztus 22-i királyi leiratot, amely az
új tanszékek „rendszeresítéséről” rendelkezett. Egy új tanszéket azonban nem
elég csak kitalálni, megfelelő személyt is kell találni annak betöltésére.
Ilyet pedig úgy tűnik, nem találtak. Horváth Ker. János mellett bizonyos Püspöky Ferenc kapott 1777-ben egy másik fizika tanszéket,
de ennek neve „Elemi természettan és mezőgazdaságtan” lett, s mindössze hét
évig állott fenn, azután Püspöky nyugdíjazásával
csendben kimúlt, éppen abban az évben, amikor Horváth Ker. János lett az
egyetem rektora, s az egyetem Budáról Pestre költözött.
Kis pénz, kis fizika Pesten
1780 a királynő halálának
éve. Utolsó jótetteként Mária Terézia megteremtette az egyetem további
működésének szilárd anyagi bázisát: létrehozta a Tanulmányi Alapot a
megszüntetett jezsuita rend földbirtokaiból és vagyonából, s ebben külön helyet
biztosított az Egyetemi Alapnak, kibővítve Pázmány Péter egykori 100 ezer
forintos alapítványát. Sajnos a pesti fizikára ebből később alig jutott.
1782:
az egyetem mérnökképző intézetének, az Institutum Geometricum et Hydromechanicumnak a létesítése már II. József (1741–1790)
nevéhez fűződik. Nem hoztak létre új fizika tanszéket; úgy döntöttek, hogy
Horváth Ker. János el tudja látni az itteni előadásokat is. Ő azonban 1791-ben
nyugdíjba ment, s a megreformált egyetem tanulmányi szabályzata szerint most
már pályázni kellett a tanszék betöltésére. A pályázók között volt még Martinovics
Ignác (1755–1795) is, az egykori ferences szerzetes, majd katonapap, akkor
éppen a lembergi egyetem természettan tanára.
Pályázatát azonban szakmailag nem találták megfelelőnek, elutasították. A
tanszéket Domin József (1754–1819) volt jezsuita
nyerte el, aki előtte a győri, zágrábi, majd a pécsi akadémián volt fizikatanár.
Az elektromosság orvosi alkalmazásait kutatta; ebben a témában jelentek meg
publikációi a 18. század 90-es éveiben. Akkor már az egyetem Pesten működött,
mivel 1784-ben II. József átköltöztette a Ferenciek terére, a királyi kúria
azóta lebontott épületébe. (Ennek emlékét őrzi a mai Kúria utca.)
A
fizika tanszékhez tartozó „természet- és erőműtani gyűjtemény” gyarapítására
1796-ban Domin József 648 forintot kapott, ami bizony
nem sok, ha azt vesszük, hogy 1778-ban a királynő 4000 forintot utalt ki
ugyanilyen célból Horváth Ker. Jánosnak. Tíz évi működés után Domin József ott is hagyta az egyetemet, elment
szülővárosába, Zágrábba kanonoknak.
Domin
József után került a tanszékre 1801-ben Tomcsányi
Ádám (1755–1831), aki már tíz évvel előtte is pályázott, csak akkor Domint választották. Tomcsányi is
foglalkozott az elektromosság orvosi alkalmazásaival, amire Volta felfedezése
után sokkal több lehetősége adódott, mint a csak sztatikus elektromossággal
kísérletező Dominnak. Tomcsányira
is várt azonban egy költözködés, nem sokkal azután, hogy elfoglalta a
tanszéket: 1805-ben I. Ferenc császár (1768–1835) újra átköltöztette az
egyetemet, a Ferenciek teréről a Szerb utcába, a Központi Szeminárium
épületébe. A bölcsészkar itt a III. emeletet kapta meg, ezen alakítottak ki egy
tanterem melletti helyiséget a „Természet- és erőműtani gyűjteménytár” számára.
Tomcsányi
Ádám élete végéig, mintegy 30 éven át töltötte be az egyetem fizika tanszékét.
Ő volt az első, de nem az utolsó olyan fizikaprofesszor az egyetemen, aki még
75 éves korában is tartott előadásokat – ő még a bölcsészkaron és a mérnöki
intézetben is. Munkássága egyik helyen se hagyott mély nyomot, különleges
találmányáról, felfedezéséről, külföldi fizikusokkal való együttműködéséről nem
tudunk. Igaz, Ferenc császár sem a természettudományokat erősítette a pesti
egyetemen, hanem például a modern nyelvek (francia, olasz) tanítását. Ez az
időszak, de még a Tomcsányi utáni évtized is a fizika
szempontjából észrevétlenül telt el a pesti egyetemen. Az 1830-as években
voltak olyan tanévek, amikor nem is volt betöltve a fizika tanszék. Igaz, olyan
volt a légkör, hogy sokkal inkább kedvezett a politikai reformmozgalmaknak a
falakon kívül, mint a természettudomány fejlődésének a pesti egyetem falain
belül.
Jedlik Ányos, a bencés kísérletező fizikus
Jedlik Ányost (1800–1895)
1839-ben nevezték ki a pesti egyetem fizika tanszékére. A tanszék latin neve „Physica et mechanika”, amit
magyarra „Természet- és erőműtan”-nak fordítottak. A kísérleti jelzőt hol
használták, hol nem mellette, minden esetre Jedlik Ányosban igazi kísérleti
fizikust nyert az egyetem. A kinevezést megelőző évekre elhúzódó pályázati
procedúrát már Pauler Tivadar is részletesen leírta
1880-ban (még Jedlik életében) megjelent könyvében, de 1935-ben Szentpétery Imre, majd egy év múlva Ferenczy
Viktor is alaposan tárgyalták a bölcsészkar történetét ill. Jedlik életét és
munkásságát feldolgozó könyveikben. Itt most nem térünk ki rá.
Horváth
Ker. Jánossal bezárólag az egyetem fizika tanszékét mindig jezsuitákkal
töltötték be, s láttuk, Horváth Ker. János maradt a helyén azután is, hogy a
jezsuita rendet 1773-ban feloszlatták. Utóda, Domin
József is jezsuita volt eredetileg, az őt követő Tomcsányi
Ádám azonban már világi volt, aki a jezsuita rend visszaállítása (1814) után is
betöltötte a fizika tanszéket. Sőt, 1816-ig a természetrajz és a
mezőgazdaságban tanára is volt. (Ezzel függ össze Kitaibel
Pállal együtt írt tanulmánya az 1814. évi móri földrengésről.)
Jedlik
Ányos bencés volt. A bencés a legrégibb katolikus szerzetesrend Magyarországon,
alapítója Szent Benedek (484–543) ezer évvel régebben élt, mint a jezsuita
rendet alapító Loyolai Szent Ignác (1491–1556).
Magyarországra a bencéseket még Géza fejedelem (940–997) hívta be 996-ban, a
jezsuitákat pedig Oláh Miklós (1493–1568) telepítette be 1561-ben. Az első
bencés kolostor a pannonhalmi, az első jezsuita kollégium a nagyszombati volt.
A bencések imádkozni és dolgozni (ora et labora) tanították az
embereket, a jezsuiták felfogása szerint az imádkozás mellett a tanulás az
egyik legfontosabb tevékenység az ember földi életében. Magyarország
történelmének kezdetétől fogva a bencés rend volt nálunk a művelődés
letéteményese annak ellenére, hogy iskolák alapítását nem tartalmazta a bencés
„Regula”. A jezsuita rendet egy pápa oszlatta fel 1773-ban, a bencés rendet
több más katolikus szerzetesrenddel együtt, saját birodalma területén II.
József, a „kalapos király” 1782-ben. 1802-ben I. Ferenc visszaállította a
bencés rendet, de most már formálisan is feladatául tűzte ki, hogy iskolák
alapításával, bencés tanárok kinevelésével tevékenyen vegyen részt a hazai
iskolaügyben. Jedlik Ányos mint bencés tanár 1830-tól 1839-ig tanított a
pozsonyi Akadémián fizikát, innen pályázott – éveken át – a pesti egyetemre.
Amikor
1840-ben megkezdte rendszeres egyetemi működését, már ott állt Jedlik mögött a
hazai bencés tudós-tanárok jó híre sok más tudományágban s az ő személyes,
szakmai tekintélye a kísérleti természettudományokban. Személyes kapcsolatban
állt a bécsi egyetem fizikusaival: annak idején az ő folyóiratukban publikálta
első tudományos találmányát, szódavíz gyártó gépét, s Pozsonyból tőlük rendelt
elektromágneses gépet nemcsak a pozsonyi, de a győri, kassai és nagyváradi
akadémia számára, sőt a pesti egyetem számára!
Tanszékét
elfoglalva ő lett a „Természet- és erőműtani gyűjteménytár” őre. Szomorúan látta,
milyen szegényes ez a gyűjteménytár, s milyen kevés pénz jut műszerek
vásárlására a pesti egyetemen – a bécsihez képest. Lelkes eszközfejlesztő
munkába kezdett, új eszközöket tervezett, csináltatott és készített maga is. Ha
nem kapott rá pénzt az egyetemi ellátmányból, hitelezett a sajátjából. Magával
hozta Pestre szódavíz gyártó gépét, felfogadott néhány embert a működtetésére,
nagy tételben vett hozzá nyersanyagot – igazi bencés volt.
Egyetemi
előadásaihoz saját jegyzetet kezdett írni, egyelőre latinul, ahogyan tartotta
is az előadásokat, a tudomány nyelvén. 1844-től kezdve azonban, ahogy
megszületett a törvény a magyar nyelv hivatalossá válásáról a hazai
közhivatalokban és közoktatásban, Jedlik magyarul tartotta előadásait – egészen
1848/49-ig. Tankönyvének addig megírt fejezeteit magyarra fordította, majd
magyarul fejezte be az első nagyobb részt, „a ponderábiliák
fizikáját”, melyet a szabadságharc bukása után saját pénzén adott ki ’Súlyos
testek természettana’ címen. Igazi hazafias tett volt ez akkor, amikor az
egyetemen már németül kellett tartania az előadásokat.
Jedlik
Ányos könyve: az első magyar nyelvű egyetemi tankönyv fizikából. Kísérleti vagy
elméleti fizikakönyv ez? Mind a kettő. Jedlik az 1850-es években kísérleti és
elméleti fizika előadást is tartott. Szentpétery írja
meg, hogy az 1856/57-es tanévben Jedlik a kísérleti fizikát „csak részben
németül” tartotta, míg elméleti fizikából magyarul tartott a némettel párhuzamos
előadásokat. Magyarul megírta az imponderábiliák
fizikájának több nagy fejezetét (hőtan, fénytan), de ezek kiadására nem került
sor. A szabadságharc leverése után ugyanis az ország újra osztrák tartománnyá
vált, és rá is vonatkoztak Leo Thun
(1811–1888) osztrák kultuszminiszter reformintézkedései. Ennek során az
egyetemi professzorok számára előírták, hogy ne tárgyuk egészéből tartsanak
áttekintő jellegű előadásokat, hanem egy-egy speciális területen mélyedjenek
el, azt dolgozzák fel tudományos alapossággal a hallgatóknak szóló előadásokon.
Az összefoglaló, „kompendium szerű” tankönyveket, amilyet Jedlik is írt, a Thun-reform nem támogatta. Pozitív hatása volt viszont a Thun-reformnak, hogy elrendelte a tanárképzés céljából
tartandó gyakorlati tanfolyamok szervezését a pesti egyetemen, annak ellenére,
hogy itt nem volt tanárvizsgáló bizottság; a hallgatóknak, akik középiskolai
tanárok kívántak lenni, a bécsi egyetemen működő tanárvizsgáló bizottság előtt
kellett letenniük a tanári vizsgát. A gyakorlati tanfolyamok elrendelésével a Thun-reform éppen a pesti egyetemi tanárvizsgálati
bizottság felállításához vezető utat nyitotta meg. Jedlik már az 1851/52-es tanévtől
kezdve tartott fizikából ilyen gyakorlatokat.
1852-ben
megszüntették a pesti egyetemen folyó mérnökképzést, megszűnt az Institutum Geometricum. Jedlik
előadásain alig maradt volna hallgató, ha egy másik intézkedéssel nem csatolják
a bölcsészkarhoz az egyetemi gyógyszerészképzés első évfolyamát. Ettől kezdve
egészen nyugdíjba vonulásáig a gyógyszerészhallgatók voltak Jedlik kísérleti
fizika előadásainak leghűségesebb hallgatói.
Az elméleti fizika tanszék megszületésének hiteles
története
Az elméleti fizika
tanszékének felállítását az 1867-es kiegyezést követően kezdte szorgalmazni a
pesti bölcsészkar.
1867.
november 5-én a bölcsészkar nevében Szabó József (1822–1894) dékán benyújtotta
reformjavaslatait az egyetemi tanácshoz, amely ezeket a maga összesített
javaslatával együtt 1868. július 21-én felterjesztette Eötvös József
(1813–1871) vallás- és közoktatásügyi miniszterhez. Nyolc új tanszék
felállítását kérték, közülük kettő volt természettudományos jellegű. Az egyik a
„földtani és paleontológiai tanszék”, a másik a „matematikai fizikai tanszék”
lett volna. Előzőben nem nehéz felismerni a dékán „keze hajlását”: Szabó József
geológus, mineralógus, 1867-ben lett az MTA rendes
tagja, 1862-től volt az egyetem ásvány-földtan tanszékének tanára. Jedlik
Ányossal jól ismerték egymást; Jedlik 1858 óta volt az MTA tagja, közös
kutatást folytattak a kőbányai pincerendszerben bekövetkezett robbanás okának
és hatásának megmagyarázására. Jedlik, aki 67 éves volt a kiegyezés idején,
bizonyára örömmel látott volna maga mellett egy nemzetközileg is jegyzett,
elismert elméleti fizikust, aki leveszi róla az elméleti előadások terhét. De vajon
kire gondolhattak?
A
bölcsészkari reformjavaslatok természettudományos részének szellemi atyja, fő
mozgatója a külföldön is elismert kémiaprofesszor, Than Károly (1834–1908)
volt, aki hálás és méltó Bunsen-tanítványként Robert W. Bunsen (1811–1899) heidelbergi kémiai intézetének mintájára tervezte meg saját
intézetét a pesti egyetemen. Ez az intézet elsőnek készült el a természettudományi
épületek közül – 1871-ben.
Eötvös
József ugyanis 1869. február 22-én az egyetem orvosi karához valamint a bölcsészkar
természettudományi tanszékeihez felhívást intézett, hogy készítsenek érvekkel
alátámasztott javaslatot tanszékeik és intézeteik fejlesztésére, új helyiségek,
épületek kialakítására. Megjegyezte, hogy a természettudományi intézetek új
helyéül a régi füvészkert (a mai Trefort kert) van
kiszemelve. És két év múlva, 1871-ben már megnyitotta kapuit Than új intézete a
füvészkertben. (A legutóbbi időkig használatos elnevezés szerint ez volt a „C”
épület a Trefort kerti egyetemi épületegyüttesben.)
1870.
március 8-án a bölcsészkar nevében Nékám Sándor
(1827–1885) matematikus dékán kérte a minisztertől három új tanszék
felállítását, ezek egyike lett volna a „felsőbb (elméleti) természettan”
tanszék. A fő érv az új tanszékek felállítása mellett az a megnövekedett
oktatási munka volt, melyet az Eötvös József által nemrég létrehozott új
tanárképző intézet feladatainak ellátása igényelt.
A
bölcsészeti kar 1870. június 24-ei ülésén Jedlik Ányos és Than Károly elő is
terjesztettek egy személyi javaslatot a létesítendő „felsőbb-mennyiségtani-természettan”
tanszék betöltésére. A javasolt személy Szily Kálmán (1838–1924), akkor a
Királyi Magyar Természettudományi Társulat főtitkára, a pesti műegyetemen a
kísérleti természettan tanára, az 1867-ben alakult Magyar Mérnök- és Építész-Egylet első titkára volt, aki Rudolf Clausiusnál (1822–1888) tett korábbi tanulmányútja során
kezdett elméleti termodinamikai kutatásokba, s 1867-ben, akadémiai levelező
tagi székfoglalójában a termodinamika első és második főtételének matematikai
megalapozására vállalkozott. (Azzal foglalkozott, amivel később Ludwig Boltzmann (1844–1906),
mechanikai elvekből akarta levezetni a második főtételt. De amíg Boltzmann belátta, hogy a mechanikai elveket új –
valószínűségi – elvekkel kell kiegészíteni, hogy csak a „statisztikus”
mechanika tudja megalapozni a második főtételt, Szily 1869-ben még úgy
gondolta, hogy a második főtétel egyedül e mechanikai Hamilton
elvből is levezethető. Akkoriban valószínűleg csak Clausius
nem hitte ezt el neki, aki 1865-ben vezette be a második főtétel világos
megfogalmazása érdekében az entrópia fogalmát.) Ludwig
Boltzmann 1869-ben lett a grazi egyetemen az elméleti
fizika professzora, és 1877-ben adta meg az entrópia statisztikus fizikai
értelmezését.
Nem
tudni miért, Eötvös József (talán érdeklődött Clausiusnál?)
nem fogadta el Szily jelölését, hanem – és most idézzük pontosan Szentirmayt –: „…szeptember 7-i leiratával »a beállott új
körülményeknél fogva« új pályázat hirdetését rendelte el. Be is érkeztek az új
pályázati kérvények (Szily nem pályázott), amelynek minősítését, illetőleg a
jelölést a bölcsészeti kar 1871. január 13-i ülésében a jövő ülésre
halasztotta. A következő, február 14-i ülés azonban már »bánatos szívvel« vette
tudomásul Eötvösnek tizenkét nappal előtt történt elhunytát. A felsőbb
természettan tanszékének betöltése tehát Eötvös utódjára, Pauler
miniszterre maradt.”
Színezi
a képet, hogy 1869-ben a fizikai tudományos életben teljesen ismeretlen főgimnáziumi
igazgató, Corzan Avendano
Gábor (1827–1903) habilitált a pesti egyetemen fizikából, s ő lett a „Felsőbb
természettan” első magántanára… Valószínűleg ő is az új tanszékre pályázott.
Végül
is az Eötvös József halálát követő évben alakult meg az egyetem elméleti fizika
tanszéke. Lássuk a történet drámai végkifejletét!
1871-ben
ketten habilitáltak fizikából a pesti egyetemen: Abt
Antal (1828–1902) bécsi végzettségű fizikatanár, aki akkor a budai
főgimnáziumban tanított fizikát és akit a következő évben megnyíló kolozsvári
tudományegyetem fizika tanszékére szemeltek ki, valamint Eötvös Loránd
(1848–1919), aki előző évben, 1870-ben fejezte be egyetemi tanulmányait Heidelbergben, s Kirchhoffnál
doktorált fizikából, mint főtárgyból, Königsbergnél
matematikából és Bunsennál kémiából mint
melléktárgyakból, summa cum laude
minősítéssel.
Eötvös
Loránd 1871. március 5-én nyújtotta be kérvényét a bölcsészeti karhoz, a „matematikai
természettan”-ból való magántanári cím elnyerésére. Than Károly, Jedlik Ányos
és Petzval Ottó (1809–1883) matematikus támogató
indítványára a bölcsészeti kar egyhangúlag hozzájárult Eötvös Loránd kéréséhez.
Than javaslatára Eötvös Lorándot „helyettes tanári” állásra terjesztette fel a
kar a minisztériumhoz addig is, amíg a mennyiségtani természettan tanszékének
betöltése lehetővé válik, tekintettel arra, hogy „e szaknak rendszeres előadása
az egyetemen már égető szükséggé vált” – ahogy azt Than Károly megfogalmazta.
Egyben felajánlotta Eötvös Lorándnak az új kémiai intézet kis tantermét,
előadásainak megtartására.
Első,
bemutatkozó előadását 1871. április 17-én tartotta Eötvös Loránd – a fény
elméletéről.
Az
Elméleti természettani tanszékre történt nyilvános rendes tanári kinevezésének
dátuma: 1872. május 10. Ekkor még Pauler Tivadar
(1826–1886) volt a kultuszminiszter, aki hamarosan, 1872 szeptemberében az
igazságügyi tárca élére állt s átadta a vallás- és közoktatásügyi tárcát Eötvös
József barátjának és sógorának, Trefort Ágostonnak
(1817–1888).
A
mai Elméleti fizika tanszék jogosan számítja megalakulását attól az időponttól,
ami az Elméleti természettan tanszék első betöltésének dátuma: 1872. május 10.
Más kérdés, hogy Eötvös Loránd nem sokáig tartotta csupán az elméleti fizikai
előadásokat; az 1874/75-ös tanévtől kezdve kísérleti fizikai előadások
tartására is engedélyt kapott, s a régi központi épület földszintjén külön
második fizikai intézetet rendezhetett be. (Jedliké a III. emeleten volt.)
1874-ben
már Fröhlich Izidor (1853–1931) hallgatta Gustav Robert Kirchhoff
(1824–1887) és Hermann Helmholtz
(1821–1894) előadásait, majd doktorált 1875-ben Németországban és habilitált
1876-ban a budapesti egyetemen elméleti természettanból. 1878-tól kezdve ötven
évig ő adta elő az elméleti fizikát az egyetemen.
Eötvös Loránd és tanítványai
1878-ban Jedlik Ányos
nyugdíjba vonult.
1878.
december 14-én Eötvös Lorándot nevezték ki a Kísérleti természettan tanszékre,
azon jogának fenntartásával, hogy ha akar, továbbra is tarthat elméleti
természettan előadásokat.
Eötvös
igazgatása alatt jött létre Jedlik régi és Eötvös új intézetének egyesítéséből
a Kísérleti Physikai Intézet.
Eötvös
tervei szerint és az ő irányítása mellett épült fel 1883-tól 1886-ig az egyetem
új fizikai intézete az Eszterházy (ma: Puskin)
utcában. A legutóbbi időkig használatos elnevezés szerint ez volt a „D” épület
a Trefort kerti épületegyüttesben. Eötvös úgy
tervezte és rendezte be az intézetet, hogy ne csupán kvalitatív kísérletek, hanem tudományos igényű
kvantitatív mérések elvégzésére is alkalmas
legyen. „Az intézet laboratóriumában évről-évre tartott gyakorlatokban
hallgatóit is a kifogástalanul pontos mérésekre igyekezett megtanítani” – írta
róla egykori tanítványa, majd munkatársa, Pekár Dezső
(1873–1953) geofizikus.
Apja
álmait valóra váltva, nagy ívű tudományos karriert futott be Eötvös Loránd.
Működése súlyt adott az egyetemi fizikaoktatásnak és nagy hatással volt a
tanárképzésre. Nagyon sokat tett a középiskolában tanító tudós tanár ideájának
megvalósításáért, elterjesztéséért. A 20. század világsikereket elért sok nagy
tudósa tanult azokban a középiskolákban, ahol Eötvös tudós tanárai tanítottak,
akik felfedezték, majd legjobb tudásuk szerint fejlesztették az ifjú
tehetségeket.
Tudott
hálás lenni: igyekezett viszonozni minden segítséget, amit csak kapott. Jedlik
Ányosnak többféle módon is kifejezte háláját: akadémiai levelező tagi
székfoglalóján Jedlik villamfeszítőjének elméleti
megalapozását adta meg; az 1891-ben megalakított Mathematikai és Physikai Társulatban Jedliket 1. sz. tagként tartotta
számon, munkatársait és a fizikatörténészeket arra bíztatta, hogy tárják fel
Jedlik munkásságát, népszerűsítsék találmányait. Ő maga is ezt tette –
akadémiai elnökként az 1897-es közgyűlést megnyitó nagy beszédében.
1902-ben,
Abt Antal halála után a kolozsvári egyetem megürült
kísérleti fizika tanszékére egykori kedves tanítványát, majd munkatársát Tangl Károlyt (1869–1940) javasolta. Tangl
el is nyerte a tanszéket. Másik tanítványa, aki a felületi feszültségre
vonatkozó vizsgálatokban segítette, majd 1894-ben, amikor Eötvös miniszter
lett, helyettesítette őt az egyetemen, most szintén a kolozsvári fizika tanszék
elnyerésére pályázott. Klupathy Jenőt (1861–1931)
azzal kárpótolta, hogy kijárt számára egy új fizika tanszéket az egyetemen: ez
lett a „Gyakorlati fizika” tanszék. E köré szerveződött 1910-ben „II. sz. Physikai Intézet”, amely a Múzeum körúti műegyetemi épület
II. emeletén kapott helyet, miközben folyt Lágymányoson a Műegyetem új
épületegyüttesének felépítése, s az itteni tanszékek fokozatosan átköltöztek
Budára.
1903.
október 6-án nevezték ki Klupathyt nyilvános
rendkívüli tanárnak, az ekkor alapított Gyakorlati természettan tanszékre.
Feladata a megnövekedett létszámú
gyógyszerészhallgatók fizika oktatásának (előadás, laboratóriumi gyakorlatok)
ellátása volt. Klupathy írt egy kiváló
laborjegyzetet, amit még sokáig használtak. Eötvös a leendő tanároknak és
orvosoknak tartotta a kísérleti fizika előadásokat.
1904:
a kiürülő Múzeum körúti épület I. emeletén Fröhlich
Izidor számára „Elméleti fizikai tanszergyűjtemény” címmel létesített a
bölcsész kar egy új, elméleti intézetet. Az elkövetkező években sok tanár írta
itt fizikából doktori disszertációját, bár csak az 1920-as években vette fel az
Elméleti fizikai tanszergyűjtemény az Elméleti fizikai intézet nevet.
1909-ben
és 1912-ben is kérte a bölcsész kar a minisztériumtól a 2. elméleti fizikai
tanszék létrehozását, de egyik esetben se került rá sor. Így – tulajdonképpen
kényszerűségből – maradt egyetlen elméleti fizika tanszék, melyet
nyugdíjazásáig, 1928-ig Fröhlich Izidor töltött be.
Ahogyan már írtuk is: éppen ötven éven át. Akárcsak Tomcsányi
vagy Jedlik, ő is tartott még 75 éves korában előadásokat. Fröhlichnek
Lord Kelvin (William Thomson,
1824–1907) volt a példaképe, legnagyobb örömére ő képviselhette
Ausztria–Magyarországot Kelvin 50 éves professzori jubileumán a glasgow-i
egyetem természetfilozófia tanszékén.
Kövesligethy Radó (1862–1934) akárcsak Tangl
Károly, Eötvöst gravitációs méréseiben segítette, majd a Mathematikai és Physikai Társulat fizikus titkáraként szerkesztette több,
mint húsz éven át a Társulat lapjának fizika rovatát. Őt Konkoly Thege Miklós (1842–1916) ógyallai
obszervatóriumából hozta Pestre Eötvös, s itt az egyetemen egy kozmográfiai és
geofizikai tanszékhez segítette. Bartoniek Gézára
(1854–1930) az Eötvös Collegium igazgatását bízta,
Zemplén Győző (1879–1916) a Műegyetemen kapott egy fizika tanszéket. Bartoniek eredetileg Eötvös tanársegéde volt, Zemplén pedig
Eötvös kollégistaként végezte az egyetemet, s Eötvösnél készítette a
diplomamunkáját – torziós ingás mérésekből.
A legfontosabb változások a két világháború között
Az I. világháború az egyetem
fizika intézetein is maradandó nyomot hagyott.
Zemplén
Győző 1916-ban elesett, ugyanebben az évben ment nyugdíjba a műegyetemi kísérleti
fizika tanszék vezetője, Schuller Alajos (1845–1920),
miután az ő fia is elesett a háborúban. Az ő helyére Tangl
Károly jött a Műegyetemre Kolozsvárról. Tangl
Kolozsváron is jó Eötvös tanítványnak bizonyult: kiváló érzékkel gyűjtötte maga
köré a tehetséges egyetemi hallgatókat, így például Gyulai Zoltánt (1887–1968),
Ortvay Rudolfot (1885–1945) vagy Pogány Bélát
(1887–1943). Amikor Tangl Schuller
helyére került, maga mellé vette Lánczos Kornélt
(1893–1974), saját helyére beajánlotta Pogány Bélát.
1918-ban
az Eötvös tanítványok a Mathematikai és Physikai
Lapok külön kiadását állították össze Eötvös Loránd 70. születésnapjára. Sajnos
a kötetet csak Eötvös betegágyánál tudták átnyújtani, szeretett professzoruk
nemsokára, 1919-ben meg is halt.
Az
elvesztett háborút követő forradalmak és megtorlások után, az ország
kétharmadának elcsatolása okozta sokk után alig lehetett az egyetemi oktatást
és kutatást újraindítani.
Eötvös
intézete, az I. sz. Fizikai Intézet vezetését Tangl
Károlyra bízták, az ő helyére a műegyetemre Pogány Béla jött az elcsatolt
Kolozsvárról.
A
beteg Klupathy helyett ugyancsak Eötvös tanítvány: Rybár István (1886–1971) került a Gyakorlati fizika
tanszékre. Ő lett a II. sz. Fizikai Intézet vezetője.
Tangl
folytatta kiváló „személyzeti” munkáját: felvette az Intézetbe Barnóthy Jenőt (1904–????)
és Forró Magdát (1904–1993), akik egy új, modern téma kutatásába kezdtek, a
kozmikus sugárzáséba.
Rybár
folytatta Eötvös gravitációs kutatásait, sikerült új, érzékenyebb és még jobb
torziós ingákat kifejlesztenie, melyekkel egy nagyságrendet javított Eötvös
méréseinek pontosságán.
Fröhlich
maradt 1928-ig az elméleti fizika tanszéken, s amikor nyugdíjba ment, Tanglnak sikerült elintéznie, hogy Ortvay
Rudolf kerüljön a helyére. Ortvay új, friss szellemet
hozott az elméleti fizikába. Kollokviumaira hazahívott tehetséges, külföldön
dolgozó fiatal magyar tudósokat – elég csak Wigner
Jenő (1902–1994) és Neumann János (1903–1957) nevét említeni. Tanársegédét, Bay Zoltánt (1900–1992) Németországba küldte tanulmányútra,
aki hazajövetele után Szegedre került, az elcsatolt Kolozsvárról áttelepített
Fizikai Intézet élére.
1940-ben
meghalt Tangl Károly. A fizikai intézetek élén újabb
átrendeződés történt: az I. sz. Fizikai Intézetbe Rybár
István jött át, míg az ő helyére Békésy Györgyöt
(1899–1972) hívta meg az egyetem.
Néhány mozzanat 1945-től napjainkig
A II. világháború után, ha
lehet, még nagyobb zűrzavar alakult ki az országban, s így az egyetemen is,
mint az első után.
1945.
január 2-án, egy nappal 60. születésnapja után Ortvay
Rudolf öngyilkos lett. Nem tudta elképzelni, hogy orosz megszállás alatt lehet
még fizikát művelni Magyarországon.
Bay
Zoltán Szent-Györgyi Alberttel együtt a nyilas terror alóli felszabadulás
eufóriájában megpróbált először együttműködni a szovjet megszállókkal. Egy új
természettudományos akadémia tervét dolgozták ki, de csakhamar látniuk kellett,
hogy egy újabb diktatúra körvonalai bontakoznak ki, melyben még személyi
biztonságuk sincs garantálva. Elhagyták az országot. Bay
Zoltán, az ország akkor egyetlen atomfizika tanszékéről távozott, melyet az ő
kérésére alapítottak a műegyetemen. Mielőtt elment, még véghez vitte híres
Hold-radar kísérletét, majd fejben magával vitte egy országos fizikai
kutatóintézet koncepcióját és terveit. Távozása az egész magyar fizikának volt
pótolhatatlan vesztesége.
Békésy
György is végleg elhagyta az országot: először Svédországa, majd az Egyesült Államokba
ment, soha többet nem jött haza.
Rybár
István itthon maradt, ő azonban nem volt elfogadható az új politikai rendszer
számára. 1949-ben nyugdíjazták az egyetemen, utána még 1962-ig a Geofizikai
Intézetben dolgozott.
A
Fizikai Intézet vezetését az egyenes tartású, kommunista elkötelezettségű
középiskolai tanárra, Novobátzky Károlyra (1884–1967)
bízták. Novobátzky a háború előtt bejárt az Ortvay-kollokviumokra, a relativisztikus
elektrodinamika volt kedvenc szakterülete. Tipikus elméleti ember, aki azután a
D épület első emeletén alakított ki egy új elméleti fizikai intézetet. Jó tanár
volt, tehetséges ifjú elméleti fizikusok nőttek fel mellette.
A
D épület második emeletén rendezték be 1955-ben az egyetem Atomfizikai
tanszékét, melynek vezetésére (akkor már így mondták) Jánossy
Lajost (1912–1978) hívták haza Dublinból. Jánossy Lukács György (1885–1971) nevelt fia volt, így
politikailag maximálisan megbízható, és kozmikus kutatással foglalkozott,
amivel Barnóthy és Forró, akik akkor már szintén nem
voltak Magyarországon. Jánossytól a létrehozandó
Központi Fizikai Kutatóintézet kutatási koncepciójának kidolgozásában reméltek
aktív közreműködést a politikai vezetők, akiket még Bay
Zoltán győzött meg egy ilyen intézet fontosságáról, mielőtt elhagyta az országot.
A
II. sz. Fizikai Intézet vezetését először Faragó Péterre (1918–????), azután Pócza
Jenőre (1915–1975) bízták, de ők se váltották be a hatalom által hozzájuk
fűzött reményeket. Faragó Péter elhagyta az országot – ma is Angliában él –, Pócza Jenőt pedig az 1956-os forradalmat követő megtorlás
során 1958-ban távolították el az egyetemről, a volt Békésy-tanszék
szinte valamennyi oktatójával együtt.
Az
1958-ban újjáalakult Kísérleti Fizika tanszék vezetője Nagy Elemér (1920–2000)
lett. Nagy Elemér, akárcsak Pócza Jenő, Bay Zoltán közeléből jött: Pócza
Jenő Szegeden dolgozott a Bay Intézetben, Nagy Elemér
kutató mérnökként az Egyesült Izzóban. 1964-től kezdve a Kísérleti Fizika
tanszékhez tartozott a fizikatanárok módszertani képzése is.
1967-ben
meghalt Novobátzky Károly, ekkor Nagy Károlyt bízták
meg az Elméleti Fizika Tanszék vezetésével, s ő örökölte az MTA 1960-ban
alakult elméleti kutató csoportjának irányítását is.
1970-ben
a Kísérleti fizika tanszék két tanszékre vált szét: egyik lett az Általános
Fizika Tanszék, ide került a tanárképzés ügye, másik pedig a Szilárdtest Fizika
Tanszék. Mindkét tanszéken fémfizikai kutatások folytak, az egyiken Kovács
István, a másikon Nagy Elemér vezetésével.
Ugyancsak
1970-ben Jánossy Lajos helyett Marx György lett az
Atomfizika tanszék vezetője. Kivált a tanszékből az Alacsonyhőmérséklet-fizikai
Laboratórium, Kirschner István vezetésével.
A
Szilárdtest fizika tanszék éléről Nagy Elemér a Műszaki Fizikai Kutatóintézet
igazgatói székébe távozott, ekkor Kertész László, majd később Szépfalusy Péter lett a tanszékvezető. Kivált a tanszékből
a Rétegfizikai Laboratórium, Szász András vezetésével.
A
legutolsó nagyobb változás az 1990-es rendszerváltozással párhuzamosan zajlott,
s igazán akkor realizálódott, amikor a fizika tanszékek átkerültek a
lágymányosi új épületbe.
Jelenleg
az egyetemen hat fizikatanszék működik, ezek a következők:
Atomfizika
tanszék, vezeti Patkós András
Általános
fizika tanszék, vezeti Lendvai János
Biológiai
fizika tanszék, vezeti Vicsek Tamás
Elméleti
fizika tanszék, vezeti Horváth Zalán
Komplex
rendszerek fizikája tanszék, vezeti Geszti Tamás
Szilárdtest
fizika tanszék, vezeti Tichy Géza
Valamennyien
Jedlik Ányos és Eötvös Loránd szellemi örökösei, mindannyian a hazai fizikai
kutatás és oktatás javításán fáradoznak.
[i] Mivel az egyetemi
levéltár jelentős hányada megsemmisült, ezért a forrásokat annak idején jól
feldolgozó, ma már tehát forrásértékű két alábbi kiadványra támaszkodtam:
Pauler Tivadar: A budapesti m. kir. tudományegyetem története. I–III. füz.
Bp., 1880–1885. pp. 1–180, 181–302, 303–558.
Szentpétery Imre: A
Bölcsészettudományi Kar története 1635–1935. Bp., 1935.
Ezen kívül tanulmányoztam az Egyetem, az Akadémia
és Budapest történetével foglalkozó, 1945 utáni kiadványokat, lexikonokat, a
Magyar Tudománytörténeti Intézet és mások által kiadott idevágó munkákat.
Jól tudtam használni a Pallas Nagy Lexikona
CD-változatát (a Révait már sokkal kevésbé) és néhány esetben az Internet is
hasznos segítségemre volt.
Saját, már megjelent írásaim közül a Jedlik
Ányossal, Eötvös Loránddal és az „Eötvös korszakkal” kapcsolatos tanulmányaimat
valamint az eddig még csak angolul megjelent ’Physics
in Budapest’ c. könyvet használtam fel. (– a szerző
megj.)